تحقیقات نشان می دهد که می توان ریتم سیرکادین جغدهای شب را تغییر داد

ایجاد تغییرات ساده ای در الگوهای خواب و بیداری جغدهای شبانه یا افراد شب زنده دار - افرادی که عادت به شب بیداری و دیر بیدار شدن در هنگام صبح دارند-، می تواند موجب بهبود چشمگیر زمانبندی خواب و بیداری، عملکرد آنها در صبح، بهبود عادات غذایی و کاهش افسردگی و استرس آنها داشته باشد.

تحقیقات جدید بین المللی توسط دانشگاه های بیرمنگام و ساری در انگلستان و دانشگاه موناش در استرالیا نشان داد که طی یک دوره ی سه هفته ای می توان ریتم شبانه روزی یا سیرکادین "جغدهای شبانه" را با استفاده از مداخلات غیر فارماکولوژیک و عملی تغییر داد.

نتایج این مطالعه که در مجله ی Sleep Medicine منتشر شده است، نشان می دهد که شرکت کنندگان توانستند زمانبندی خواب و بیداری خود را دو ساعت به جلو بکشند، و در عین حال این تغییر زمانی، هیچگونه تأثیر منفی بر مدت زمان خواب آنها نداشت. علاوه بر این، شرکت کنندگان گزارش دادند که احساس افسردگی و استرس آنها و زمان خواب آلودگی آنها نیز در طول روز کاهش یافته است.

دکتر Elise Facer-Childs  محقق ارشد از موسسه سلامت مغز و روان ترنر در دانشگاه موناش گفت: یافته های تحقیقاتی ما توانایی یک مداخله ی ساده ی غیر فارماکولوژیک را به منظور جلوگیری از پیشرفت سیکل معیوب زمان خواب و بیداری جغدهای شبانه، کاهش عناصر منفی سلامت روان و خواب آلودگی روزانه، و همچنین دستکاری زمان حداکثر فعالیت، در دنیای واقعی را برجسته کرد.

جغدهای شب یا night owls، افرادی هستند که ساعت داخلی بدن آنها "خوابیدن در زمان دیرتر در هنگام شب و بیدار شدن در زمانی دیرتر در روز" را به آنها دیکته می کند. در این مطالعه متوسط ​​ساعت رفتن به رختخواب شرکت کنندگان 2.30 صبح و زمان بیدار شدن آنها ساعت 10.15 صبح بود.

یکی از نویسندگان این مقاله، دکتر Bagshawاز دانشگاه بیرمنگام گفت: اختلال در سیستم خواب / بیداری با انواع مسائل بهداشتی از جمله تغییرات خلقی، افزایش میزان مرگ و میر و کاهش عملکرد شناختی و جسمی، مرتبط است. با داشتن الگوی دیر خوابی، شما با روزهای استاندارد اجتماعی همگام نخواهید شد و با طیف وسیعی از پیامدهای نامطلوب - از خواب آلودگی روزانه تا سلامت روانی بدتر-، مواجه می شوید. ما می خواستیم ببینیم آیا این افراد می توانند با اقدامات ساده در خانه به حل این مسئله کمک کنند. این اقدامات ساده موفقیت آمیز بود، و به طور متوسط ​​توانست زمان خواب و بیداری این افراد را در حدود دو ساعت به جلو بکشد. موضوع جالب توجه این بود که این تغییر با بهبود سلامت روانی و کاهش خواب آلودگی همراه بود که نتایج بسیار مثبتی برای افراد شرکت کننده محسوب می شدند. در حال حاضر ما در تلاشیم تا چگونگی ارتباط الگوهای عادات خواب با مغز را کشف کنیم، و این که چگونه این ارتباط با سلامت روانی مرتبط است و اینکه آیا این مداخلات منجر به تغییراتی طولانی مدت می شود یا خیر؟

بیست و دو فرد سالم در این مطالعه شرکت کردند. برای مدت سه هفته از شرکت کنندگان در گروه آزمایش خواسته شد:

·        2 تا 3 ساعت قبل از زمان همیشگی بیداریشان از رختخواب خارج شوند و اجازه دهند که حداکثر نور در طول صبح به اتاقی که در آن حضور دارند، بتابد.

·        به مدت 2 تا 3 ساعت قبل از زمان خواب معمول خود به رختخواب بروند و تا جای ممکن نورهای اطرافشان را در هنگام شب کم کنند.

·        زمان خواب و بیداری خود را در روزهای کاری هفته و روزهای تعطیل ثابت نگه دارند.

·        بعد از بيدار شدن از خواب، صبحانه را در اسرع وقت بخورند، هر روز در یک زمان معین ناهار خورده و از خوردن شام پس از ساعت 7 بعد از ظهر پرهیز کنند.

نتایج به دست آمده نشان داد عملکرد شناختی (زمان واکنش) و عملکرد فیزیکی (قدرت گرفتن) در صبح- زمانی که اغلب "جغدهای شب" بسیار خسته هستند-، افزایش می یابد و همچنین اوج عملکرد آنها از شب به بعد از ظهر منتقل می شود. همچنین تعداد روزهایی که صبحانه میل می کنند، افزایش می یابد که منجر به سلامت روانی بیشتر برای آنها می شود. شرکت کنندگان گزارش دادند که احساس استرس و افسردگی آنها نیز با انجام این اقدامات کاهش یافته است.

پرفسور Debra Skene از دانشگاه ساری گفت: تثبیت یک روتین ساده ی هماهنگ با چرخه ی روز و شب در دنیای واقعی می تواند به "جغدهای شب" کمک کند تا ساعت های داخلی بدن خود را تنظیم و سلامت جسمی و روحی خود را بهبود بخشند. سطوح ناکافی خواب و ناهماهنگی با ریتم شبانه روزی صحیح می تواند بسیاری از فرآیندهای بدن را مختل کند و باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، سرطان و دیابت شود.

دکتر Facer Childs گفت: در جامعه ی ما "جغدهای شب"، در مقایسه با "چکاوکان صبح" یا افراد سحر خیز بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند و این به دلیل ناسازگاری چرخه ی سیرکادین آنها با برنامه های کار یا مدرسه است. با پذیرش این تفاوت ها و ارائه ی راهکارهایی برای بهبود نتایج، می توانیم در جامعه ای که تحت فشار ثابت برای دستیابی به کارایی و بهره وری مطلوب است، راه زیادی را طی کنیم. این مداخله همچنین می تواند در بخش صنعت یا ورزش که تمرکز اصلی آنها بر ایجاد استراتژی هایی برای به حداکثر رساندن بهره وری و بهینه سازی عملکرد در زمان های خاص و در شرایط مختلف است، مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190610/Research-shows-possibility-to-shift-the-circadian-rhythm-of-night-owls.aspx